ΗΜΕΡΑ  ΜΝΗΜΗΣ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ

Οι μαθητές/τριες της Γ΄ τάξης συμμετείχαν στις εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος την Παρασκευή 26/01/2024. Αφού διάβασαν το άρθρο της  ιστορικού Μαρίνας Πετράκη «Προετοιμάζοντας το Ολοκαύτωμα»,που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Η Καθημερινή, έθεσαν ερωτήματα όπως: Τι σημαίνει Ολοκαύτωμα;
Πού τοποθετείται; Γιατί συνέβη; Πώς τελέστηκε; (Ιστορικό πλαίσιο: προκαταλήψεις, στερεότυπα, νόμοι Νυρεμβέργης, αποκλεισμοί, στρατόπεδα συγκέντρωσης και καταναγκαστικής εργασίας, Διάσκεψη της Βάνζεε: Τελική Λύση.) Ποιες ήταν οι διαστάσεις εξόντωσης; (Άλλοι πληθυσμοί: Ρομά, ανάπηροι, κομμουνιστές, ομοφυλόφιλοι, Σλάβοι.) Ποιες εβραϊκές κοινότητες υπήρχαν στην Ευρώπη/Ν.Α. Ευρώπη/Ελλάδα; Ποια ήταν τα στάδια εξόντωσης; (Στρατόπεδα, οργάνωση, ορολογία, θύτες, θύματα, συνεργάτες, αδιάφοροι παρατηρητές.) Ποιες πληροφορίες μεταφέρουν οι μαρτυρίες των επιζώντων; Τι ακολούθησε το Ολοκαύτωμα; Μετά από συζήτηση έγινε παραδεκτό ότι η μνήμη του Ολοκαυτώματος δεν είναι μόνο εβραϊκή μνήμη, αλλά μνήμη όλης της ανθρωπότητας, μνήμη συμβολική, γεγονός-έμβλημα ενάντια σε κάθε ξενοφοβική προκατάληψη και ρατσιστική, θρησκευτική ή ιδεολογικοπολιτική διάκριση και σε κάθε μέτρο αποκλεισμού και στιγματισμού.

Οι μαθητές/τριες της Α΄ και Β΄ τάξης την ίδια ημέρα (26/01/2024), αφού διάβασαν αποσπάσματα από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ σε μορφή Graphic Diary, επικεντρώθηκαν στα εξής ζητήματα: 1. Πώς ζούσαν οι Εβραίοι πριν το Ολοκαύτωμα, 2. Tι συνέβη κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, 3. Ποιες ήταν οι τύχες τους μετά το Ολοκαύτωμα. Επίσης, εστίασαν στις «αδιέξοδες επιλογές» (“choiceless choices”) των θυμάτων (αντικρούεται με επιχειρήματα και τεκμήρια η στερεότυπη προσέγγιση: οι εβραίοι  δεν αντιστάθηκαν και προχώρησαν στο θάνατο «ως  πρόβατα επί σφαγή»). Μαθητές/τριες του Α1 έφτιαξαν ακροστιχίδα με το όνομα της Άννας  Φρανκ. Επιπλέον, στο σχολείο μας προβλήθηκαν αποσπάσματα από ιστορικό ντοκιμαντέρ και ταινία με θέμα το Ολοκαύτωμα (Η Λίστα του Σίντλερ, 1993).

Συνολικά, οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι η λήθη του Ολοκαυτώματος επιτείνει την ανοχή απέναντι στη βία, στον παραλογισμό και στην αυθαιρεσία του ισχυρού.

     Φτιάχνουμε ακροστιχίδα με το όνομα της Άννας Φρανκ

Αγάπη
Ν
οσταλγία
Νόμοι
Απορία
Φ
τώχεια
Ρεαλισμός
Ανθρωπιά
Νεότητα
Κακουχίες   Αγάπη
Νεότητα
Νοιάξιμο
Αγνότητα   Φόβος
Ρατσισμός
Ανασφάλεια
Ντοκουμέντο
Κυνηγητό   Άνθρωπε
Να
Νιώθεις
Αγάπη
Φ
ως ρίχνε
Ράπιζε το άδικο
Άγγιζε
Νου και
Καρδιά    
Αν είσαι άνθρωπος
Νιώθεις έντονα
Νοιάζεσαι τους γύρω σου
Αγαπάς δυνατά   Φοβάσαι εύκολα
Ραγίζεις
Αξίζεις πολλά
Να το θυμάσαι
Και μπορείς να καταφέρεις πολλά   Αγάπη
Να έχεις
Να είσαι
Αληθινός   Φαντάσου
Ροδοπέταλα
Αγάπης
Να στόλιζαν την
Καρδιά μας!       Τουλίπες, Κήπος, Λουλούδια Κήπου

       
                                             (Από μαθητές και μαθήτριες του Τμήματος Α1)

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο