Μαθητικός Διαγωνισμός «Επαναστατικός Αγώνας και Τοπική Ιστορία. 21 ελληνικοί τόποι αφηγούνται τη συμμετοχή τους στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας»

Σας ενημερώνουμε ότι το Υ.ΠΑΙ.Θ. σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συμμετέχοντας ενεργά στους εορτασμούς των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και
λαμβάνοντας υπόψη την με αρ. πρωτ. 27/27-5-2021 Πράξη του Δ.Σ. του, καλούν τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να συμμετάσχουν σε μαθητικό διαγωνισμό με τίτλο «Επαναστατικός Αγώνας και Τοπική Ιστορία: 21 ελληνικοί τόποι αφηγούνται τη συμμετοχή τους στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας».
Ο διαγωνισμός αυτός, ο οποίος τελεί υπό την αιγίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ., σκοπό έχει τη δραστηριοποίηση των μαθητών της χώρας μας μέσω πρωτότυπων εργασιών που θα προβάλουν τη συμμετοχή (στρατιωτική, πολιτική, πολιτιστική) του τόπου τους στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας. Ιδιαίτερη επιδίωξη του διαγωνισμού δεν αποτελεί απαραίτητα η προβολή των περιοχών εκείνων που συνδέονται με τα μεγάλα γεγονότα της Επανάστασης, αλλά η παρουσίαση και όλων εκείνων των τόπων που συνέβαλαν, στο μέτρο των δυνατοτήτων τους, στην κοινή προσπάθεια.
Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές και μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλης της Ελλάδας, σε ομάδες, με την καθοδήγηση ενός ή περισσοτέρων εκπαιδευτικών του σχολείου τους.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες με την έρευνα και τη σύνθεση των εργασιών τους:
 Επισημαίνουν, επιλέγουν και αξιοποιούν ποικίλες πηγές ιστορικής πληροφόρησης.
 Εμπεδώνουν με βιωματικό τρόπο τις έννοιες του τόπου και του χρόνου.
 Καλλιεργούν μέσω της επιτόπιας παρατήρησης, της έρευνας και της μελέτης του υλικού την ενσυναίσθηση για τα πρόσωπα και τις πράξεις τους.
 Συνδέονται περισσότερο με τον τόπο τους και τις αντιλήψεις των ανθρώπων που έζησαν και έδρασαν εκεί. Αντιλαμβάνονται τις ενδεχόμενες ομοιότητες ή διαφορές και στέκονται κριτικά απέναντι σε στερεότυπα που εμφανίζουν οι κάτοικοι του τόπου τους.
 Τέλος, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τα ιστορικά συμπεράσματα για τον τόπο τους.
Η εργασία είναι μια μικρή έρευνα που σχετίζεται με την τοπική ιστορία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να αναζητήσουν πηγές πληροφοριών για τη συμμετοχή του τόπου τους στην Ελληνική Επανάσταση.
 Το υλικό των πηγών που θα συγκεντρώσουν οι μαθητές και τα συμπεράσματά τους από την επεξεργασία του υλικού, μαζί με ό,τι θεωρούν πως είναι απαραίτητο για την εργασία τους, όπως χάρτες, εικόνες, πίνακες κ.ά., θα το παρουσιάσουν σε μορφή ιστορικού δοκιμίου (έκτασης το μέγιστο έως 10 σελίδες, Calibri 11, διάστιχο 1.15) και θα το παραδώσουν σε ηλεκτρονική μορφή.
 Εναλλακτικά, αντί γραπτού δοκιμίου, η εργασία τους μπορεί να έχει τη μορφή video, όπου θα καταγράφουν τα στάδια της εργασίας τους και θα τα πλαισιώνουν με δράσεις, ήχο και εικόνες.
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί με τη συνδρομή των Περιφερειών και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των οποίων οι μαθητές θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, θα αποστείλουν τις εργασίες στις οικείες Διευθύνσεις, και εκείνες στη συνέχεια θα τις μεταβιβάσουν στην αντίστοιχη Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Με ευθύνη του Περιφερειακού Διευθυντή θα συγκροτηθούν σε κάθε περιφέρεια τριμελείς επιτροπές αξιολόγησης, αποτελούμενες από Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και καθηγητές ειδικότητας. Στο επίπεδο της Περιφέρειας θα γίνει η πρώτη αξιολόγηση και θα επιλεγούν οι τρεις καλύτερες εργασίες, λαμβάνοντας υπόψη οι αξιολογητές τη διαφοροποίηση και την προσαρμογή του περιεχομένου των εργασιών ανάλογα με την ηλικία ή τη σχολική τάξη των μαθητών.

Οι καλύτερες εργασίες από κάθε Περιφέρεια θα σταλούν στο ΙΕΠ και θα αξιολογηθούν από επιστημονική επιτροπή, την οποία θα συγκροτήσει ο Πρόεδρος του ΙΕΠ. Από αυτές (13×3=39) θα προκριθούν 21 εργασίες, οι οποίες θα αναδεικνύουν τη συμβολή των κατοίκων 21 ελληνικών τόπων στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας. Οι τρεις καλύτερες εξ αυτών θα τύχουν ιδιαίτερης διάκρισης. Οι σχολικές μονάδες θα καταθέσουν δήλωση της συμμετοχής κάθε μαθητικής ομάδας, με την αναφορά του τίτλου και τη μορφή της εργασίας τους στις οικείες Διευθύνσεις έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2021. Την εργασία τους οι ομάδες των μαθητών με τον συντονισμό ενός εκπαιδευτικού θα έχουν τη δυνατότητα να την ολοκληρώσουν και να την καταθέσουν στις Διευθύνσεις έως τις 30 Οκτωβρίου 2021. Η αξιολόγηση των εργασιών σε τοπικό επίπεδο θα γίνει υπό την εποπτεία του Περιφερειακού Διευθυντή και θα ολοκληρωθεί έως τις 20 Νοεμβρίου. Η τελική αξιολόγηση από την επιστημονική επιτροπή του ΙΕΠ, θα ολοκληρωθεί στις 10 Δεκεμβρίου. Στις τρεις καλύτερες εργασίες κάθε Περιφέρειας θα απονεμηθούν έπαινοι και στις τρεις καλύτερες από όλη την Επικράτεια θα δοθούν τιμητικές διακρίσεις. Το παραδοτέο υλικό των 21 καλύτερων εργασιών θα αναρτηθεί σε ειδικό ψηφιακό αποθετήριο και θα είναι αξιοποιήσιμο για μελέτη και περαιτέρω έρευνα.
Επισημαίνεται ότι ο ανωτέρω διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες
του Υ.ΠΑΙ.Θ. και του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) για την προστασία από τον
κορωνοϊό COVID-19 και σύμφωνα με τις εξής απαραίτητες προϋποθέσεις:

 Η συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών στον εν λόγω μαθητικό διαγωνισμό να είναι προαιρετική και να πραγματοποιείται με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων και Διδασκουσών, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία για τους μαθητικούς διαγωνισμούς. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η μη παρακώλυση του σχολικού προγράμματος και η ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών.

 Η συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών στον μαθητικό διαγωνισμό να γίνεται με την ενυπόγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους.

 Να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων μαθητών και μαθητριών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, και να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση και η μαγνητοφώνηση μαθητών και μαθητριών.

 Να μην προκύπτει από τη δράση με οποιοδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιρειών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.

 Η υλοποίηση του προγράμματος να μην ξεπερνά τις δύο (2) διδακτικές ώρες.

 Η χρήση του παραγόμενου εκπαιδευτικού υλικού από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού να διατίθεται δωρεάν και να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις εκπαιδευτικούς.

 Η δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του ανωτέρω μαθητικού διαγωνισμού από το Υ.ΠΑΙ.Θ., δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική εμπορική του διάθεση του παραγόμενου υλικού με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Επισημαίνεται, με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο, ότι η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την
παιδαγωγική ή επιστημονική καταλληλότητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις
των σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.»

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗΣ
ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε. ΚΑΙ Δ.Ε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΑΧΑΛΑΣ

Σχετικές δημοσιεύσεις